De prioriteiten

Wat waren afgelopen jaar extra aandachtspunten van het bestuur van het Pensioenfonds? En wat zijn de bereikte resultaten? Je leest het hier met aansluitend een korte vooruitblik.

Voorbereiden op nieuwe pensioenstelsel

Op 1 januari 2023 zal de nieuwe wet ingaan waarin de regels voor het nieuwe stelsel zijn vastgelegd. Het Pensioenfonds is al aan het voorbereiden zodat op 1 januari 2026 overgestapt kan worden naar de nieuwe pensioenregeling. Er is gekeken naar de keuzes voor de soorten regelingen, eventuele compensatie bij de overgang naar de nieuwe regeling en de verwachte afschaffing van de doorsneepremie. Ook de consequenties voor het beleggingsbeleid zijn in kaart gebracht.

Samenstelling van bestuur en commissies

Net als vorig jaar waren er in 2021 diverse wijzigingen in de samenstelling van het bestuur en de beleidsvoorbereidende commissies. Door de goede en tijdige invulling van de vrijgekomen functies, is een waardevolle bijdrage geleverd aan het goed functioneren van het bestuur als team. Ook de continuïteit in de commissies is afgelopen jaar gewaarborgd.

Verhouding kosten, rendement en risico

De driehoek ‘rendement-risico-kosten’ is in balans, maar hoe zit het met de governancestructuur? Dat was de vervolgactie in 2021. Ondanks de complexiteit van deze structuur sluit het aan bij het beleggingsbeleid van het fonds. Dat geldt ook voor private equity beleggingen.

2021: van coronacrisis tot oorlog in Oekraïne

Naast de 3 genoemde prioriteiten werkt Pensioenfonds TNO met een jaarplan waarin alle verdere speerpunten staan. In dat jaarplan staat aangegeven waar het Pensioenfonds zich op richt. Los daarvan had het fonds in 2021 ook te maken met het vervolg van de coronacrisis.

Het positieve is dat het in 2021 financieel stap voor stap weer wat beter ging. De dekkingsgraad, de graadmeter van hoe we er financieel voorstaan, is weer opgeklommen. Aan het eind van 2021 stond de gemiddelde dekkingsgraad van 12 maanden zelfs weer boven de 110%. Dat is de grens om te mogen indexeren. Dat is natuurlijk goed nieuws. Maar sinds begin 2022 zitten we door de oorlog in Oekraïne wel weer in een onzekere situatie. Hoe dat zich verder ontwikkelt kunnen we niet voorspellen.

Wil je hier meer over lezen? Download het Jaarverslag 2021.

Korte vooruitblik

Natuurlijk blikken we bij dit jaarverslag ook vooruit: welke ontwikkelingen spelen de komende tijd een belangrijke rol?

Allereerst is dat de financiële impact van de oorlog in Oekraïne en de oplopende inflatie. Door de inflatie is het lastiger om een waardevast pensioen te realiseren. Waar nodig worden maatregelen getroffen om de impact te beperken.

Verder volgen we de maatschappelijke ontwikkelingen en zetten we verdere stappen in ons beleid rondom klimaat en duurzaamheid. Op dit vlak hebben we dit jaar al een mooi begin gemaakt.

Iets anders is datakwaliteit en databeveiliging. Ook dat zijn speerpunten voor de komende tijd. Vanwege het veranderende dreigingsbeeld heeft dit onderwerp hoge prioriteit. Daarnaast is datakwaliteit extra belangrijk vanwege de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel. Want zoals je weet zijn de voorbereidingen in volle gang om op 1 januari 2026 over te kunnen stappen naar een nieuwe pensioenregeling.

We houden je van deze en alle andere belangrijke ontwikkelingen uiteraard op de hoogte.

Wil je hier meer over lezen? Bekijk het Jaarverslag 2021.

2021 in cijfers