De prioriteiten

Wat zijn in 2020 naast de coronacrisis de bestuurlijke prioriteiten geweest van Pensioenfonds TNO? Je leest het hier met aansluitend een korte vooruitblik. En wil je meer weten? Neem dan zeker ook een kijkje in het jaarverslag van 2020.

Voorbereiden op nieuwe pensioenstelsel

In 2020 zijn de ontwikkelingen rondom de stelselwijziging gevolgd die uiterlijk in 2027 ingaan. De belangrijkste onderwerpen voor Pensioenfonds TNO zijn de verwachte afschaffing van de doorsneepremie en de invoering van een individuele pensioenregeling. De komende tijd wordt verder onderzocht hoe het pensioenakkoord in de praktijk zal uitwerken voor het Pensioenfonds. We houden je op de hoogte.

Vaststellen nieuwe premieafspraak

De vijfjarige premieafspraak liep in 2020 af. De sociale partners van TNO stonden bij het vaststellen van de nieuwe premieafspraak voor een lastig dilemma. Het Bestuur had de uitgangspunten vastgesteld en de sociale partners van TNO moesten beslissen: een hogere premie of een lagere opbouw. Uiteindelijk zijn ze er tussenin gaan zitten. Vanwege de huidige regelgeving was deze versobering helaas noodzakelijk. Er moet met een lagere rente en een lager verwacht rendement worden gerekend ten opzichte van de vorige periode.

Samenstelling van bestuur en commissies

Net als elke organisatie heeft het bestuur te maken met personele wijzigingen met daarnaast ook maximale zittingstermijnen. Om dat alles goed op te vangen en als team goed te functioneren, is een successieplanning met opleidingsplan een bestuurlijk aandachtspunt. Daar is aan gewerkt. En het resultaat? Alle voorziene personele wijzigingen van 2020 zijn goed opgevangen, waardoor ook de continuïteit in de commissies is gewaarborgd.

Verhouding kosten, rendement en risico

Het bestuur streeft naar een goede balans tussen risico, rendement en kosten. Hierbij wordt rekening gehouden met de opbouw van het deelnemersbestand, de vereiste solvabiliteit en de wenselijkheid van stabiele premies. In 2020 is deze driehoek ‘rendement-risico-kosten’ in kaart gebracht. Daaruit is gekomen dat de ambities van het Pensioenfonds en de risico’s passen bij het huidige beleggingsbeleid.

Kaders voor risicobereidheid

Jaarlijks moeten de kaders voor risicobereidheid vastgesteld worden. In 2020 is dit voor de aanvullende pensioenregeling gedaan aan de hand van een online onderzoek. Er is gekeken hoeveel risico deelnemers kunnen en willen lopen. De resultaten geven aan dat veel deelnemers van de aanvullende pensioenregeling een hoger risicoprofiel kunnen kiezen dan ze nu doen. Doe jij mee aan die regeling? Lees dan het advies.

Voorbereiding impact investering

In 2020 is het meerjarenplan voor het ESG-beleid (Environment, Social en Governance) uitgerold. In 2020 zijn weer mooie mijlpalen bereikt. Onderdeel van dat meerjarenplan is ook de impact investering. Samen met sponsor TNO is gekeken welke van de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties voor Pensioenfonds TNO interessant zijn. Daar worden vervolgens in 2021 2 investeringsprojecten bij gezocht: mogelijk één met een link naar TNO en één met een link naar het klimaatplan.

Naast deze prioriteiten hadden we te maken met de coronacrisis

Zowel grote als kleine bedrijven zijn hard geraakt door de coronacrisis. De onzekerheid die dat met zicht meebracht, had gevolgen voor de financiële markten en daarmee voor de financiële positie van pensioenfondsen. Dat hebben we ook bij Pensioenfonds TNO gemerkt. De dekkingsgraad is vorig jaar in maart flink gedaald. Het bestuur heeft toen direct maatregelen genomen gericht op de continuïteit. Het crisisteam is bij elkaar gekomen en er is periodiek overlegd met de adviseurs over eventuele extra maatregelen.

Al met al is in 2020 de continuïteit van de activiteiten van het Pensioenfonds door de coronacrisis niet in het geding gekomen. Er kon aan alle lopende verplichtingen worden voldaan. Er waren positieve resultaten ondanks de coronacrisis.

Verder zijn de in 2020 geplande locatiebijeenkomsten omgezet naar een webinar. Dit is zo goed bevallen dat we dit jaar weer een webinar hebben georganiseerd. Op die manier heeft de coronacrisis dus ook iets gebracht. Al staat dit in schril contrast met wat de coronacrisis voor velen van ons persoonlijk betekende.

Korte vooruitblik

De komende tijd spelen twee onderwerpen een rol

Allereerst is de impact van de coronacrisis op de lange termijn moeilijk in te schatten. De beurzen hebben een snel herstel laten zien, maar hoe het verder verloopt weten we nog niet. De algemene verwachting is dat een zware recessie onvermijdelijk is, waarbij onduidelijk is hoelang het herstel hiervan zal duren. Voor een beperkt aantal Nederlandse (bedrijfstak)pensioenfondsen was de dekkingsgraad aan het eind van 2020 zodanig laag, dat kortingen onvermijdelijk waren. Voor Pensioenfonds TNO was dat niet van toepassing. Net als afgelopen jaren ligt de dekkingsgraad van Pensioenfonds TNO hoger dan die van de meeste grote bedrijfstakfondsen. De eerste maanden van 2021 staat het Pensioenfonds er gelukkig ook relatief goed voor. Wel is gezien de onzekerheid op financiële markten de kans op korten verhoogd; daar moeten we realistisch over zijn.

Een ander onderwerp is het nieuwe pensioenstelsel

De financiële impact van de coronacrisis versnelt de urgentie om tot wijziging van het stelsel te komen. Dit is ook te zien bij de nieuwe premieafspraak van het Pensioenfonds. De aanhoudend lage rente leidt tot steeds hogere premies of een lagere pensioenopbouw. In het nieuwe stelsel wordt de rente minder belangrijk. Op 1 januari 2023 zal de wet voor het nieuwe pensioenakkoord van kracht worden, waarna de verdere besluitvorming start. Stap voor stap zal het dan concreter worden. Een goede overgang naar het nieuwe stelsel is een speerpunt van het bestuur.

We blijven dus alert en we blijven werken aan een wendbaar en weerbaar Pensioenfonds. Dat is ook belangrijk om goed over te kunnen naar een nieuw stelsel.

Wil je hier meer over lezen? Download het Jaarverslag 2020.

2020 in cijfers