2020 in cijfers

Hoeveel geld heeft Pensioenfonds TNO?

Het belegd vermogen (in duizenden euro’s)

Wat was het rendement?

Beleggingsrendement

Wat was de beleidsdekkingsgraad?

Beleidsdekkingsgraad 2020

Hoeveel mensen hebben hun pensioen bij Pensioenfonds TNO?

Totaal aantal personen per 31 december 2020

Wat betekenen deze cijfers?

Ondanks de coronacrisis hebben we toch positieve resultaten gehaald. Tegen de achtergrond van wat er allemaal gebeurd is in 2020, is dat zeker een resultaat waar we tevreden over kunnen zijn. We hebben dus niet hoeven te korten. Toch was het resultaat in 2020 – helaas – niet voldoende om de pensioenen te kunnen indexeren en de nieuwe premieafspraak is een versobering van de pensioenregeling.

We kunnen ons voorstellen dat dat vragen oproept. Het rendement van 8,8% en een toegenomen vermogen lijken immers oké. Toch klopt het, al is het ook complex om uit te leggen. Het heeft te maken met de dekkingsgraad. Om ook de pensioenen van de huidige en toekomstige deelnemers te kunnen garanderen, moeten we veel kapitaal hebben. Vanwege de lage rentestand is dat zelfs extra veel. Dat zijn de wettelijke rekenregels van het huidige pensioenstelsel. Lees meer hierover in de terugblik op 2020 bij het nieuws van Pensioenfonds TNO.

Wat doen collega's?

Waardeoverdracht